۳. وبلاگ, کتابخانه و كتابداران
كتابداران ازجمله اولین افرادی بودند كه از این پدیده جدید استقبال نمودند و از آن برای انتشار عقاید، افكار و اطلاعات خود به نحو‌های مختلف استفاده كردند. «بلیندا ویور»نویسند‌ه خبرنامه "Incite" در «انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی استرالیا» می­گوید: «هر چه بیشتر از وبلاگ استفاده می­کنم بیشتر به این نتیجه می­رسم که وبلاگ، شکل مناسبی برای آگاهی­رسانی جاری است.» وی وبلاگ­های اطلاعاتی را منابع معتبری از اطلاعات تازه, آرا، و نظرات مربوط به یک موضوع می­داند. امروزه نه‌تنها تعداد زیادی وبلاگ­های اطلاعاتی توسط متخصصان موضوعی ایجاد شده و نگهداری می­شوند، بلکه غالباً مشارکت دیگر متخصصان را از طریق نظردهی به خود جلب می­کنند (Clyde, ۲۰۰۴a, p. ۲۳).
«پائولا جی. هین» می­گوید: «وبلاگ­ها برای کتابداران پدیده­ای طبیعی هستند.» تعدادی از کتابداران به سرعت وبلاگ­ها را به عنوان منابع مهم عقاید، اطلاعات، تفریح و سرگرمی شناخته­اند و وبلاگ­هایی به وسیله کتابداران، کتابخانه­ها و سرویس‌های اطلاع‌رسانی، بخش‌های کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاه­ها، و انجمن­های حرفه­ای کتابداری ساخته می­شوند. بدین ترتیب در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی، وبلاگ­هایی به وجود آمده­اند که اطلاعات جاری درباره علوم کتابداری و اطلاع­رسانی را به صورت عام یا خاص، برای خوانندگان تهیه می­کنند (Clyde, ۲۰۰۴a, p. ۶۷). وبلاگ از آن جهت برای کتابداران مهم است که بر خلاف دیگر فناوری­ها نیازی به تخصص در دیگر حوزه‌ها ندارد و کتابداران با هر میزان آگاهی از اینترنت و رایانه می‌توانند نویسنده وبلاگ باشند و از این وسیله برای ترویج علم خود, معرفی خدمات کتابخانه خود, ارتباط با همکاران دیگر، و افزایش دانش خود استفاده کنند.
مدارس و انجمن­های کتابداری نیز وبلاگ­هایی برای اعضای خود تهیه کرده­اند. کتابداران و دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع­رسانی در ایجاد وبلاگ­های شخصی که تمام یا قسمتی از وبلاگ درباره موضوعات تخصصی بحث می­کند، فعال‌اند. از وبلاگ­ها در حوزه میز مرجع و در گستره وسیعی از موضوعات، می­توان به عنوان منابع اطلاعات و عقاید جاری بهره گرفت. به علاوه، وبلاگ­هایی درباره وبلاگ­ها یا «ابر ابزار»هایی که به سرعت تغییرات هر حوزه را منتقل می­کنند، وجود دارند.
«لئورل­كلاید» با هدف بررسی وبلاگ‌های کتابخانه‌ها, با استفاده از موتورهای جستجو و راهنماهای اینترنتی تعداد ۵۵ وبلاگ را كه توسط كتابخانه‌ها نگهداری و حمایت می‌شدند، شناسایی­كرد. وی این وبلاگ‌ها را با استفاده از فنون­­­ تحلیل محتوای وب‌سایت‌ها مورد مطالعه قرار داد. وبلاگ‌های انتخاب‌شده متعلق به ۳ كشور امریكا، كانادا و انگلستان، و اكثریت آن‌ها آمریكایی بودند. مطالعات وی نشان می­دهد كه كتابخانه‌های عمومی و آكادمیك نسبت به دیگر انواع كتابخانه‌ها علاقه بیش‌تری به داشتن وبلاگ دارند. مهم‌ترین هدف از ایجاد وبلاگ تهیه اخبار، اطلاعات، و دادن ارجاعاتی به منابع اینترنتی برای كاربران آن‌ها است. تعداد بسیاركمی از وبلاگ‌ها از امكانات جذاب در وبلاگ‌های خود استفاده كرده­اند و تنها یك‌‌پنجم وبلاگ‌ها به صورت روزانه، و تنها نیمی از آن‌ها به صورت هفتگی روزآمد می­شوند.كم‌‌تر از نیمی از آن‌ها از خدمات «آراس‌اس» استفاده كرده­اند. تعداد زیادی از كتابخانه‌ها از نرم‌افزارهای وبلاگ­نویسی رایگان مانند «بلاگر»استفاده كرده­اند. وی پس از ارائه پیشنهادهایی برای كتابخانه‌هایی كه قصد ایجاد وبلاگ دارند به این نتیجه می­رسد كه وبلاگ‌های كتابخانه‌ها هم مانند دیگر فناوری‌ها، در طی سال‌های آینده قدیمی خواهند شد (Clyde, ۲۰۰۴b).
۴. انگیزه­ها، اهداف و کارکردهای وبلاگ‌نویسی
قدرت اصلی وبلاگ‌ها سهولت روزآمدی آن‌ها است که از طریق میز کار یا به وسیله یک تلفن همراه امکانپذیر است. شکل وبلاگ که در آن اطلاعات جدیدتر در اول ظاهر می‌شود، این جنبه را روشن‌تر کرده است. همچنین تعداد زیادی از وبلاگ‌های اطلاعاتی به طیف گسترده‌ای از آرا و عقاید و دیگر منابع اطلاعاتی ارجاع می‌دهند. بیش‌تر وبلاگ‌های اطلاعاتی علاوه بر پیوندهای داخل پیغام‌ها، به دیگر وبلاگ‌های موجود در آن زمینه موضوعی، یا وبلاگ‌هایی که به سایر منابع مفید راهنمایی می‌کنند، پیوند می‌دهند و از آن‌ها می‌توان به‌عنوان میز مرجع یا برای ارائه خدمات اطلاعاتی استفاده كرد. همچنین می‌توانند پایه مواد خواندنی و توسعه فعالیت‌های حرفه‌ای باشند.
«یان وینش» وبلاگ‌ها را نوعی شیوه آگاهی­رسانی حرفه‌ای معرفی می‌نماید و اشاره می‌كند مواردی كه معمولاً در یك وبلاگ دیده می‌شوند عبارت‌اند از: آرشیو مطالب قدیمی­تر (با قابلیت جستجو), امكان نظردهی خوانندگان درباره مطالب وبلاگ. وی همچنین ۳ كاركرد عمده وبلاگ­ها برای كتابداران را چنین برمی‌شمارد: استفاده شخصی كتابداران برای روزآمدكردن اطلاعات، به عنوان وسیله‌ای برای جلب توجه كاربران، و به عنوان وسیله‌ای برای تهیه اطلاعات درباره كتابخانه‌ها و خدمات آن‌ها (Winsh, ۲۰۰۴). بنابراین با توجه به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد وبلاگ مانند سرعت و سهولت انتشار اطلاعات, بهره‌گیری از سیستم‌های اشاعه خودکار اطلاعات, نظم تاریخی معکوس, آرشیوهای قابل تورق و دیگر موارد گفته‌شده، این منابع می‌توانند سهم مهمی در اطلاع‌رسانی و خبررسانی در میان رسانه‌های خبری، خصوصاً در جوامع الکترونیکی داشته باشند.
انگیزه­های وبلاگ­نویسی متفاوت‌اند، ولی بیش‌تر وبلاگ­نویسان در یک ویژگی مشترک‌اند: «تمایل به اشتراک اطلاعات، عقاید و یافته‌ها با دیگران». «ربکا بلاد» سه انگیزه را مهم­تر می­داند: اشتراک اطلاعات، کسب شهرت، و ابراز وجود. وی معتقد است هر یک از این دلایل ممکن است دلیل ابتدایی برای ایجاد وبلاگ باشد، ولی هیچکس برای مدت طولانی بدون داشتن یکی از این سه انگیزه، وبلاگی را نگهداری نمی­کند (Blood, ۲۰۰۲, p. ۵۹). «اولیور رد» پنج انگیزه مهم وبلاگ­نویسی را ثبت وقایع زندگی شخصی نویسنده، بیان احساسات، ابراز عقاید به صورت نوشتاری، شکل دادن به ارتباطات، و نگهداری برنامه­های شخصی بر‌می­شمارد (Wrede, ۲۰۰۳).
علاوه بر افراد، سازمان‌ها و شرکت­ها، مؤسسات و انجمن­هایی هم که وبلاگ می‌نویسند اهداف خاصی مثل اشتراک اطلاعات یا مدیریت دانش، ارتباط با مشتریان یا جامعه محلی، تأثیر بر افكارعمومی، آزمودن محصولات، یا ایجاد فرصت‌هایی برای کسب آرای عمومی دارند. از جمله این سازمان‌ها می‌توان از کتابخانه­ها نام برد که بر اساس نوع، هدف و جامعه کاربران خود، اهداف و انگیزه­های متفاوتی از تهیه وبلاگ دارند؛ از جمله: اشاعه اخبار و اطلاعات کتابخانه، معرفی منابع جالب و جدید به کاربران، اشتراک اطلاعات حرفه­ای برای کتابداران، آموزش کتابداری، و...
اهداف متنوعی برای وبلاگ‌های كتابخانه‌ها می‌توان برشمرد: ارزیابی نیازهای اولیه و اطمینان از این كه وبلاگ، فرم مناسبی برای ارتباطات می‌باشد، ممكن است یكی از این اهداف باشد؛ اهداف دیگر عبارت‌اند از: راهنمایی كاربران به منابع و اخبار جالب و مفید؛ ارائه اطلاعات درباره فعالیت‌ها، وقایع ملی و محلی در حوزه فناوری اطلاعات، كتاب و دنیای كتابخانه‌ها؛ ارائه اخبار مهم خدمات كتابداری و اطلاع­رسانی؛ ارسال نظرات خوانندگان.
«مریلین بلاک» در پژوهشی انگیزه‌های كتابداران مختلف از وبلاگ­نویسی را این‌گونه بر می‌شمارد:
۱. اهداف حرفه‌ای و تخصصی، یافتن منابع مرجع مناسب در وب نامرئی؛

۲. آگاهی از منابع جدید و روزآمد نگه‌داشتن دانش شخصی؛
۳. وارد كردن كتابداران به دنیای جدید ابزار‌های فناوری اطلاعات؛
۴. معرفی منابع ارزشمند؛
۵. این كه كتابداران هر روز به اینترنت و وب سری بزنند؛
۶. معرفی مجلات و نشریات جایگزین؛
۷. به عنوان ابزار آگاهی‌رسانی جدید؛
۸. فقط برای سرگرمی (Block, ۲۰۰۱).
كتابداران و حتی ویراستاران مجلات حرفه‌ای هم ممكن است برای آگاهی از بحث‌های گروهی و موضوعات روز، مطرح كردن خود و آشنایی با نویسندگان جدید و آگاهی از بحث­های علمی- تحقیقی, نیاز به مطالعه روزمره این منابع داشته باشند. «بلاك» معتقد است كه با ورود نسل جدید از كتابداران كه بر مبنای وب كار می­كنند, تمایل به «خواندن» به تنهایی, جای خود را به تمایل به «خواندن و مشاركت» خواهد داد.

۵. انواع وبلاگ­های کتابداری و اطلاع‌رسانی
وبلاگ­ها را براساس محتوا، شکل، اهداف، روش‌های ایجاد، و مشخصات نویسندگان آن‌ها می­توان به گروه‌های متفاوت تقسیم کرد که معرفی تمام آن‌ها در مجال این مقاله نیست. بنابراین تنها به انواع وبلاگ­های کتابداری می‌پردازیم. «ترزا راس امبری»به وبلاگ‌های آموزشی و وبلاگ‌های مشترك در دنیای كتابداری اشاره می­كند. «وبلاگ‌های مشترك» وبلاگ‌هایی هستند كه چندین نفر به طور همزمان آن‌ها را نگهداری می­كنند؛ مانند وبلاگ "Handheld Librarian". این نوع وبلاگ ابزار مناسبی برای اشتراک و انتقال اطلاعات و همکاری در زمینه­های تخصصی است. در برخی موارد از وبلاگ‌ها برای اشاعه اخبار و در برخی موارد به عنوان ابزارهای ارتباطی درونی برای آموزش استفاده می­شود. برخی كاركردهای وبلاگ‌های آموزشی عبارت‌اند از: طراحی شرح درس، آزمون­ها و معرفی منابع, استفاده از موتورهای جستجو و جمع‌آوری كننده‌های اطلاعات و اخباربرای تهیه منابع درسی, یا ارزیابی منابع پیوسته (Embrey, ۲۰۰۲).
«بلیك كارور» نیز وبلاگ‌های کتابداری را دو دسته می­داند: وبلاگ‌های شخصی و وبلاگ‌های اطلاعاتی وی جنبه‌های مختلف وبلاگ‌های اطلاعاتی را این‌گونه برمی‌شمرد: این وبلاگ‌ها چیزی بیش‌تر از یك سایت خبری صرف هستند, مطالب مناسب به خوانندگان ارائه می‌كنند و به آنان اجازه مشاركت در بحث­ها را می­دهند, و در نهایت آن‌ها را یك رسانه جایگزین می­داند. وی معتقد است افزودن وبلاگ به وب‌سایت كتابخانه می­تواند شهرت كتابخانه را افزایش دهد, موجب تشویق كاربران شود و در بهترین حالت, می­تواند وب­سایت کتابخانه را در جامعه‌ای دینامیك كه در آن, هر كس در حال به اشتراك گذاشتن دانش است، قرار دهد (Carver, ۲۰۰۳).
۶. وبلاگ­های فعال درحوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی
متأسفانه یافتن اطلاعات درباره وبلاگ‌ها و تعداد آن‌ها بسیار مشکل است. هیچ منبع چاپی یا اینترنتی درباره وبلاگ­ها وجود ندارد. ابزارهایی در این زمینه وجود دارند, اما پوشش بهترین آن‌ها هم چندان جامع نیست. موتورهای جستجوی عمومی مثل «گوگل», «تئوما» و «آل دِ وب» در نتایج جستجوهای خود صفحاتی از وبلاگ‌ها را هم بازیابی می­کنند. در کنار این‌ها, برخی موتورهای جستجوی تخصصی وبلاگ‌ها هم وجود دارند مانند: "Technorati" و "Daypop"؛ ولی این موتورهای جستجو اغلب, مطالب وبلاگ‌ها را بازیابی می­کنند و در جستجوی وبلاگ­ها از نظر موضوعی ناکام مانده­اند.
اما راهنماهای اینترنتی در این مورد موفق‌تر عمل کرده‌اند. اکثر راهنماهای اینترنتی وبلاگ­ها را هم معرفی می­کنند. علاوه بر این, برخی راهنماهای جدید به وجود آمده‌اند که به طور تخصصی فقط وبلاگ­ها را معرفی می­کنند.
متأسفانه هنوز هیچ راهنما یا منبع مستندی برای معرفی وبلاگ‌های کتابداری وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان تعداد وبلاگ­های کتابداری را مشخص کرد. «پیتر اسکات» در وبلاگ “Library weblogs” که با هدف معرفی وبلاگ‌های کتابداری و کتابخانه‌ها تهیه کرده است در زمان تهیه این مقاله, زیر نام ۲۲ کشور, ۳۵۵ وبلاگ را معرفی کرده است. همچنین راهنمای معتبر اینترنتی DMOZدر زیر فهرست راهنمای وبلاگ‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی, ۱۴۶ وبلاگ را معرفی کرده. از دیگر راهنماهای غیررسمی می‌توان از وبلاگ”Blogwithoutlibrary.net” نام برد که در۶ مجموعه از کتابخانه‌های متفاوت, ۴۰۳ وبلاگ کتابخانه‌ای را معرفی کرده است. بی‌شک تعداد وبلاگ‌های کتابخانه‌ها و کتابداران ممکن است بسیار بیش‌تر از این تعداد باشد, ولی با توجه به اینکه این منابع در این زمینه به عنوان منابع معتبر شناخته شده‌اند, بدیهی است كه دارای محدودیت‌هایی, خصوصاً در معرفی وبلاگ‌های غیر انگلیسی‌زبان هستند.
اما بد نیست به تجربه‌ای عملی در ایجاد وبلاگ برای کتابخانه و نتایج حاصل از آن اشاره‌ای داشته باشیم. «داك گوانز» و «تری وگل» در یك كار مشترك اقدام به تهیه یك وبلاگ سازمانی برای كتابخانه «پالین»[۲۱] در دانشگاه ایالتی جرجیا كردند. دانشجویان و اعضای این كتابخانه تقریباً همگی متكی به دسترسی از راه دور به اطلاعات و منابع كتابخانه هستند. «گوانز» از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ اقدام به قراردادن برخی از منابع كتابخانه مانند مجلات الكترونیكی، لیست پایگاه‌های اطلاعاتی، و راهنمای كارمندان كتابخانه, در پایگاه وب و صفحهٔ‌ خانگی كتابخانه می‌كند. پس از موفقیت در این برنامه تصمیم می­گیرد كه دیگر اخبار كتابخانه را هم در صفحه خانگی قرار دهد. در اواخر سال ۲۰۰۲ وی و «تری وگل» تصمیم می­گیرند برای نیل به این هدف, یك وبلاگ تهیه كنند. آن‌ها به عنوان اولین قدم شروع به تماشا و جستجوی دیگر وبلاگ‌ها خصوصاً وبلاگ‌های كتابخانه‌ها كردند. آن‌ها می­خواستند بدانند كه:
۱. كتابخانه‌ها و كتابداران چگونه از وبلاگ‌ها استفاده می­كنند, و
۲. چه مشخصاتی را می­توان در وبلاگ كتابخانه قرار داد.
هدف از تهیه وبلاگ در این پروژه، ایجاد جایی برای اشاعه اخبار و اطلاعات كتابخانه بود. آن‌ها همچنین می­خواستند نوع مطالب و ارسال‌كنندگان آن‌ها مشخص باشند و كاربران بتوانند به جستجوی كلیدواژه‌ای یا تورق موضوعی یا زمانی در میان مطالب قدیمی­تر بپردازند. نهایتاً دو وبلاگ برای این كتابخانه تهیه شد: یكی برای اخبار عمومی و دیگری برای اخبار علمی كتابخانه. این دو محقق در ادامه به بررسی امكان قراردادن امكانات جدید پرداختند؛ مانند: امكان ایجاد وبلاگ‌های جدید توسط كتابخانه‌های دانشكده‌ها و پیوند دادن آن‌ها به وبلاگ اصلی؛ امكان ایجاد خدمات اشاعه اطلاعات وبلاگ از طریق پست الكترونیكی برای كلیه افرادی كه به عضویت وبلاگ درآیند؛ بازاریابی خدمات از طریق قراردادن پیوند وبلاگ در صفحات وب و پست­های الكترونیكی؛ توسعه وبلاگ از نظر استانداردهای مربوط به لوگو ، بنر، رنگ، فونت و...؛ امكان آمارگیری از تعداد بازدیدكنندگان؛ امكان نظردهی خوانندگان در وبلاگ کتابخانه. اهداف مورد نظردر این طرح عبارت بودند از:
۱. افزایش تعداد وبلاگ‌نویسان در كتابخانه؛
۲. تأثیر وبلاگ بر انتشار اخبار و وقایع كتابخانه؛
۳. ایجاد و راه‌اندازی وبلاگ‌های كوچك‌تر در زمینه اخبار علمی و فناوری در كتابخانه­های اقماری؛
۴. افزایش تمایل تعداد بیش‌تری از كتابداران به وبلاگ­نویسی.
«گوانز» و «وگل» در ادامه كار قبلی خود كه در سال ۲۰۰۳ انجام شده بود، پس از تهیه وبلاگ برای كتابخانه دانشگاه ایالتی جرجیا به بررسی نتایج حاصل از كار خود و برخی مزایای تهیه این وبلاگ پرداخته­اند. آن‌ها در این پروژه با تذكر این نكته كه این وبلاگ را برای اشاعه اخبار و اطلاعات مربوط به خدمات كتابخانه برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه ایالتی جرجیا تهیه كرده­اند، خاطر نشان می­كنندكه با وجود افزایش شهرت وبلاگ‌ها, تعداد كمی از كتابداران از مزیت‌های آن آگاه‌اند. تجربه این وبلاگ كه با نام "Science News" كار خود را آغاز كرد به عنوان مدلی برای ایجاد وبلاگ‌هایی با موضوعات خاص (كه برای ارائه اطلاعات به گروه‌های خاص كاربران تهیه می‌شوند) مورد استفاده قرار گرفته است. آن‌ها بر این عقیده­اند كه مطلع نگه‌داشتن اعضای كتابخانه از خدمات و منابع, كاهش نیافته و در حقیقت با وجود انفجار محتوای پیوسته و مشكل­تر شدن آگاهی از منابع جدید اینترنتی و تغییر پایگاه­ها و مجلات الكترونیكی برای كاربران, انجام این كار ضروری­تر به نظر می‌رسد. كاربرد وبلاگ «ساینس نیوز» به جای یك خبرنامه, جایگزین تمركز بر طرحی وقت‌گیر و تهیه اخبار به منظور اشاعه سریع و مناسب اخبار و اطلاعات با كیفیت گردیده است.
۷. نتیجه‌گیری
کتابداران باید دانش خود را همگام با پیشرفت فناوری و علوم مختلف, به روز نگه دارند. بنابراین با ظهور پدیده‌های نو و جدید, کتابداران به سرعت جذب این پدیده‌ها می‌شوند. وبلاگ به عنوان ارمغان تازه فناوری نشر الکترونیکی, بزودی در خدمت کتابداران و کتابخانه‌ها درآمد؛ اما متأسفانه هنوز تعداد کمی از کتابداران و کتابخانه‌ها از این پدیده استقبال کرده‌اند با این حال, وبلاگ‌های مختلفی به وجود آمده‌اند. کتابداران با مطالعه یا مشارکت در تهیه وبلاگ می‌توانند سطح آگاهی‌های علمی و تخصصی خود را افزایش دهند و دانش خود را در اختیار دیگر همکاران خود نیز قرار دهند. کتابخانه‌ها, انجمن‌های ملی و بین‌المللی کتابداری و سازمان‌های وابسته می‌توانند برای اطلاع‌رسانی سریع‌تر, از این امکان استفاده کنند.
وبلاگ برای کتابخانه‌های کوچک‌تر مانند کتابخانه‌های عمومی کوچک, آموزشگاهی, دانشکده‌ای و تخصصی, اهمیت بیش‌تری دارد- خصوصاً در مواقعی که سازمان مادر قادر به تهیه وب‌سایت یا اختصاص محیطی در شبکه برای این کار نباشد. وبلاگ برای معرفی خدمات و منابع کتابخانه مفید است. بی‌نیازی از فضای اختصاصی در شبکه, رایگان بودن خدمات اکثر خدمت‌دهنده‌های وبلاگ‌نویسی, سرعت و سهولت انتشار, امکان تعامل با خوانندگان و دریافت نظرات آن‌ها, سادگی و بی‌نیازی از مهارت‌های برنامه‌نویسی از مواردی هستند که به ترویج وبلاگ‌نویسی در میان کتابداران کتابخانه­ها کمک می­کنند.
مدیران کتابخانه­ ها با کم‌ترین هزینه و نیروی متخصص می­توانند از وبلاگ برای اشاعه اخبار و اطلاع‌رسانی در باب خدمات و بازاریابی برای ارائه خدمات خود استفاده کنند. با استفاده از امکانات تعامل دو جانبه در وبلاگ، کاربران می­توانند در هر زمان با کتابداران کتابخانه در ارتباط باشند و پیشنهادها و نظرات خود را منعکس کنند؛ کتابداران هم به این وسیله می­توانند پاسخگوی سؤالات کاربرانی باشند که توانایی مراجعه حضوری به کتابخانه را ندارند یا به علت دوری راه, از این کار امتناع می‌کنند. كتابخانه‌ها می­توانند اخبار جالب و روزآمد را به وب‌سایت كتابخانه اضافه كنند. این نوع وبلاگ‌ها نیازی به گستردگی زیاد ندارند و هركتابخانه‌­ای‌ می­تواند با توجه به خط‌مشی‌ها و اهداف خود, بخشی از فعالیت‌ها و خدمات خود را از طریق این پدیده جدید به اشتراك بگذارد.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که وبلاگ‌ها دارای پتانسیل مفید بسیار بالایی برای کتابخانه‌ها هستند. بدیهی است که با انجام پژوهش‌های جدید نتایج جدیدتری هم دربار‌ه این پتانسیل‌ها حاصل خواهند شد.

منبع: نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران